Weldoeners

'Laat de wereld beter achter dan dat je haar aantrof’ is mijn motto. Dat is in elk geval de bijdrage die ik lever. Ik wil te boek als een altruïst en niet als een egoïst. Het verschil tussen een altruïst en een egoïst zit ‘m in het geluksgevoel wat we in dit leven willen ervaren. Altruïsten zijn namelijk onzelfzuchtige mensen. Zij zullen klaar staan voor anderen en zij zullen in hun keuzes de gevolgen afwegen en zichzelf vaak wegcijferen. Egoïsten zijn zelfzuchtige personen. Bijna alles draait bij hen om materie, om het mooiste en het beste, om het pronken en het opscheppen. Ze zijn ijdel en narcistisch en hebben grootheidswaanzin. Ze hebben voor alle keuzes die ze maken in hun leven, foute motieven. Een ieder met twee dure auto’s voor de deur is in mijn ogen een egoïst en een ethisch gemankeerd mens. Bij voorbaat had dat geld wat teveel in auto’s, benzine en onderhoud aan grote huizen is gestoken, aan arme kindjes geschonken kunnen worden. Peter Singer, een Australische filosoof zegt dat ons moderne idee van een goed leven aan een grondige herziening toe is. En hij zegt dat degene die zich het lot van het hongerige kind in Afrika niet aantrekt, een ethisch gemankeerd mens is. Als je vijf procent van je inkomen weggeeft, dan draag je volgens hem bij aan een betere wereld. Daarom heeft hij deze website opgezet, waarop weldoeners beloven een percentage van hun inkomen weg te geven aan goede doelen. Wie volgt?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Haunted Halloween

Mijn Nice #1

Meisjesdromen