Hoofdkronkels

Soms zijn er van die dingen die in mijn hoofd blijven hangen terwijl ik helemaal niet wil dat ze in mijn hoofd blijven hangen. Zoals toen mijn vriend vanochtend de deur uitstapte en hij riep: I'm off! Daarop volgden in mijn hoofd de woorden 'tapering off'. 'I'm off, tapering off' is de titel van een oninteressant artikel wat ik een paar maanden geleden las. Die titel gaat nu geregeld door mijn hoofd. Om niets, zonder reden. Zit ik hier, achtergebleven met dat rare zinnetje. Maar dat is niet het enige, want ik ben net geïnstalleerd achter de computer en wil het programma Photoshop opstarten. In het oplaadscherm worden de namen van alle medewerkers van Adobe getoond en dat lijstje begint met de naam 'Thomas Knoll'. Die naam zit nog beter in mijn hoofd dan de naam van mijn buurman. Ik ben al eens een kopje thee gaan zetten terwijl die naam op mijn scherm verschijnt en ik heb al eens mijn ogen gesloten. Maar dat helpt niet. Want Photoshop en Tomas Knoll zijn in mijn hoofd één en hetzelfde. Een bekende van me heeft de woorden 'home sweet home' eens verdraaid tot 'homo sweet homo'. Het slaat nergens op. Maar sinds hij dat eens bij thuiskomst zei, kan ik zelf niet meer thuiskomen en gewoon 'home sweet home' denken. Hebben meerdere mensen last van dit soort kronkels in hun hoofd of ben ik een uitzonderlijk geval? Dat vraag ik me nu dus af. Mijn hoofd is namelijk altijd bezig. Ik heb een ruime fantasie, ik verwonder me graag over alles wat ik zie en ik vind mezelf altijd wel verdiept in iets. Woorden of dingen die ik niet ken, probeer ik voor mezelf uit te leggen, te visualiseren of ergens mee te linken. Ik weet dat ik snel denk, handel en communiceer. Dat resulteert in de nare eigenschap dat ik vaak al antwoord geef voordat iemand nog maar zijn vraag is begonnen. Het is dus duidelijk dat ik heel snel en makkelijk dingen met elkaar associeer. Het maken van associaties start bij je 'neurotransmitters'. Dat zijn signaalstofjes in je hoofd die continue informatie aan elkaar doorgeven en als het ware met enorme getale het mechanisme van je lichaam besturen. Hoe fijn het ook is dat mijn neurotransmitters super actief zijn, zo vraag ik me tegelijkertijd af of die neurotransmitters ook begrensd kunnen worden. Ik wil graag veel wél onthouden en herinneren, maar er zijn dus enkele teksten, woorden, namen, gezichten, herinneringen of liedjes die ik juist helemaal niet wil onthouden. Hoe krijg ik die nou uit mijn hoofd?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Haunted Halloween

Mijn Nice #1

Meisjesdromen