Air Crash Investigation
Zo nu en dan heb ik een periode dat ik op Netflix of National Geografic in een interessante documentaire of serie beland. Ik heb er weer één: Air Crash Investigations. Het is niet gek dat ik op deze serie aanga want ik sta behoorlijk ondervindend en onderzoekend in het leven. Ik had zelfs lange tijd de droom om rechercheur te worden. Elke aflevering neemt je mee in een simulatie van de vlucht, de crash en het onderzoek. Het is fascinerend hoe realistisch en verhalend dat in beeld gebracht wordt. In enkele gevallen overleven de passagiers de crash door het knappe handelen van de piloten. Maar in de meeste gevallen ontvouwt zich een worst case scenario. Veelal als gevolg van een technische fout of doordat de piloten niet volgens het boekje handelden. Het einde van elke aflevering toont hoe vliegmaatschappijen en vliegtuigbouwers alles in het werk stellen om een dergelijke ramp in het vervolg te voorkomen. De luchtvaartindustrie maakt daardoor op het gebied van vliegveiligheid enorme sprongen. Dat is geweldig. Maar tegelijkertijd resteren er in mijn hoofd drie vragen. De eerste: waarom hebben piloten, alsook passagiers, geen parachutes? Want als de drie piloten van het El-Al vrachtvliegtuig hun toestel de zee in hadden gestuurd en zelf met een parachute eruit waren gesprongen, dan had die Bijlmerramp niet plaatsgevonden. Ten tweede: wat is het moment dat je als passagier nog mag zeggen: 'ik vertrouw dit vliegtuig of deze piloot niet; ik stap graag nog even uit'? En de derde: waarom zijn die landings- of taxibanen niet ten minste twee keer zo lang? Zodat een vliegtuig in nood veel meer kansen heeft om veilig te landen en tot stilstand te komen. Ik visualiseer al snel een sophisticated vliegtuig, luchthaven, verkeerstoren én landingsbaan. Ik denk aan camera's in de cockpit, een team van specialisten dat een vliegtuig in nood kan live streamen en monitoren, véél langere taxi- of landingsbanen, windturbines die langs de landingsbaan tegenwind creëren en waterkanonnen die een brandend toestel direct bij landing blussen. Ik vermoed dat er ook écht nog wat winst te boeken valt, niet zozeer qua veiligheid in de lucht, maar ook op de grond en in het luchtverkeersleidingcentrum.