Uniformiteit
De term branding heeft door vele tijdperken heen een enorme groei gemaakt. De start ervan ligt vóór Christus, toen de oude Grieken en Romeinen hun vee gingen brandmerken. Ook in de Middeleeuwen zagen we al dat gilden hun producten een merkteken gaven. De grote doorbraak kwam ten tijde van de Industriële Revolutie, toen bedrijven hun producten van namen en verpakkingen gingen voorzien. Ze vonden het bovendien belangrijk om hun handelsmerk te registreren en zich middels woordmerken, beeldmerken en emblemen te onderscheiden. Toen vervolgens de massaproductie opdoemde, ontwikkelde de term zich door als een breed ingezet marketinginstrument. Nu we in het tijdperk van A.I. zijn beland, ontpoppen er weer allerlei nieuwe dynamische mogelijkheden. Tegelijkertijd lijkt er een hoogtepunt bereikt. De markt van speelse, swingende en schreeuwende logo's, woordmerken en beeldmerken is overvol. Als reactie daarop laten steeds meer groter merken een herontwerp van hun logo, woordmerk of beeldmerk maken, waarbij ze de niet noodzakelijke elementen verwijderen. Voorbeelden zijn: Amazon, Starbucks, Msnbc, Yves Saint Laurent, Burberry, Balmain, Balenciaga, Berlutti en Chanel. Dáárbij zien we een verschuiving van merkinteractie naar merkbeleving. Steeds vaker wordt een publiek gevraagd om een waardering te geven aan een merk, product of dienst. Amerikaanse platforms als Quora, Medium en X (Twitter) functioneren zelfs op basis van deze formule. Bovendien voeren deze fora een complete uniformiteit in de huisstijl. Bijdragers dienen zich daaraan te conformeren. Ze krijgen simpelweg geen mogelijkheid om zich te onderscheiden. Ze zijn afhankelijk van de waardering die hun publiek middels 'upvoting' aan de bijdrage geven. Het wordt duidelijk dat we alweer op een nieuw tijdperk afstevenen. Een tijdperk waarin uniformiteit en merkbeleving de tendens zijn en merkinteractie enkel nog resoneert als de huisstijl eenvoudig en visueel interessant is. Dus: werk aan de winkel. Wil je niet van de oude stempel zijn, dan is het noodzaak om je logo of merknaam tot op het bot van je authenticiteit te ont(k)leden. Tip: verwijder overbodige kleuren, woorden of beelden, verander van lettertype of voeg een tijdloos accent toe.